Allmänt

Allmänt

Följande allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.excluzive.se. Ett avtal ingås mellan kund och La Vida Casa AB, org. nr. 559120-5132, Box 4052, 169 04 Solna, som äger www.excluzive.se.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Excluzive.se och dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Excluzive.se.

Beroende på vilken typ av bildskärm du har kan våra bilder avvika något från produkternas verkliga nyans. Hur färgen i bilderna återges kan bero på vilken inställning din bildskärm har. Vi reserverar oss också för eventuella ”tryckfel” i produktinformationen.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp genomförs först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

För att kunna beställa på webbplatsen måste kunden ha fyllt 18 år. Excluzive.se accepterar enligt svensk lag inte kreditköp till personer under 18 år.

På Excluzive.se används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.

Varje vara anges inklusive moms i Svenska kronor. I kundvagnen ser man det totala priset inklusive alla avgifter så som moms, frakt och betalningar

Sekretess, säkerhet & personuppgifter

I samband med din beställning godkänner du att Excluzive.se lagrar och använder dina uppgifter. Det gör vi för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Excluzive.se kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du på begäran, en gång per år, rätt att få del av den information vi har registrerat om dig. Vi förbehåller oss rätten att använda dina e-post för att skicka marknadsföring och nyhetsbrev

BETALNING

Betalning

1. Betalning:

Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan. Betalningsmetoden tillhandahålls av Svea Webpay.

2. Kortbetalning:

I samarbete med Svea Webpay erbjuder vi kortbetalning som accepteras av Visa och MasterCard. Debitering av ditt betalkort sker direkt.

3. Faktura & delbetalning:

I samarbete med Svea Webpay erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. Beslut huruvida din ansökan godtas tas av SVEA.

4. Konto:

I samarbete med Svea Webpay erbjuder vi betalning genom kontokredit.
Svea Webpay Checkout villkor: klicka här

Leverans

Leveransvillkor

Orderbekräftelse:

När du har gjort din beställning och godkänt den skickar vi en orderbekräftelse via mail till dig.

Leveransbekräftelse/Avisering:

Vi kontaktar dig så fort din order har anlänt till vårt lager. Du får ett SMS från logistikavdelningen med all info om din leverans eller upphämtning på lagret beroende på vad du har valt.

Beroende på vilket leveranssätt du valt får du avisering via email, SMS eller telefon.

Fraktkostnader:

  • • Fri frakt på alla barnvagnar och babyskydd i hela Sverige.
  • För alla andra varor beräknas leverans kostnaden i kassan. Beroende på var du bor finns det zoner vi inte levererar till och då kan du endast välja att hämta upp själv på vårt lager i Malmö eller Stockholm.

Leveranstid:

Vår normala leveranstid är 1-2 veckor för produkter som finns på lagret och 4-8 veckor för beställningsvaror. Där finns avvikelser – Kolla därför den exakta leveranstiden på dina produkter när du beställer. Trots att vi strävar efter att leverera inom angiven leveranstid kan det ibland ta lite längre tid till följd av högsäsong så som Jul, Nyår, Påsk och sommar, tillfälliga ordertoppar eller oväntade händelser som en pandemi. Vi har då rätt att frångå från vårt avtal om leveranstid. Vi kontaktar dig så fort din beställning har kommit till lagret.

Leveranssätt:

  • • Hemleverans sker normalt varje dag mellan kl 10.00 – 21.00 endast till närmaste port, grind eller garageuppfart. Det är viktigt att du har bärhjälp, ni bör vara minst 2 personer vid leverans då vår chaufför inte kan bära.
  • • PostNord: För barnvagnar har vi valt PostNord som distributör på grund av deras många och spridda utlämningsställen, deras snabba och trygga leveranser samt smidiga leveranser. Detta för att vi ska kunna vara så tillgängliga som möjligt för er kunder runt om i landet. Om man inte är hemma när (stort) paket levereras får man en avi i brevlådan, sms eller mail.
  • • Upphämtning på vårt lager i Malmö eller Stockholm.
  • Viktigt att förbereda inför din leverans:

  • • Säkerställ att du kan ta emot leveransen när den anländer.
  • • Säkerställ att din leverans går att bära in utan risk för att skada varor, person eller egendom.
  • • Var säker på att allt går igenom dörrar, får plats i hiss och dylikt.

Fellevererad eller saknad vara:

Om du saknar en vara eller har fått fel vara levererad ska du anmäla det till vår kundtjänst via mail inom 5 dagar från den dagen du mottagit ditt paket. Meddela vilken vara som saknas eller vad som har blivit fel levererat till vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Transportskador:

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående skriftligt till vår kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskador till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas skriftligt snarast till vår kundtjänst. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

Transportansvar:

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Ej utlöst order:

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på upp till 1500 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan. Utlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Hämta själv:

Man kan välja att hämta ut själv på vårt lager i Malmö eller Stockholm. Ni får då SMS med all information med dag, tid och villkor för upphämtning.

Lagring av varor:

Om du inte har möjlighet att ta emot din leverans vid utsatt leveransdatum kan Excluzive lagra dina varor utan extra kostnad under maximalt 7 arbetsdagar efter vi har meddelat dig att din vara har kommit till lagret. Önskar du ytterligare lagring tillkommer en kostnad på 300 kr per dag efter den sjunde lagringsdagen.

Leverans i samband med köp av fler än en produkt:

När du som kund beställt mer än en vara har Excluzive rätt att leverera de produkter som först anländer till oss. Kunden har inte rätt att förvara produkterna hos Excluzive till dess att alla varorna anlänt. Kunden debiteras endast för dennes ursprungliga fraktkostnad oavsett under hur många omgångar varan levereras.

Är du under 18 år?:

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa hos oss!

Ångerrätt

Ångerrätt

Ångerrätt/Öppet köp:

Nedanstående villkor gäller ENDAST för produkter såsom Garderober, Matbord & Stolar, Hänggungor och Barnvagnar som kan tillgodoses via försäljning direkt i butik, dvs produkter som inte speciellt tillverkas på beställning av kunder.
En vara kan returneras upp till 14 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett, hel och ren och väl förpackad i original emballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Din ångerrätt gäller dock inte hygienvaror, outlet varor eller speciellt beställda varor som tillverkats efter ditt särskilda önskemål eller har fått ett tydlig personlig prägel. I samband med en sådan specifik beställning får du tydlig information om detta.
Vid ångrat köp, kontaktar du kundtjänst via mail: kundservice@excluzive.se
Ange alltid ditt namn och ordernummer.

Retur:

När du som kund har inkommit med anmälan om retur och den är godkänd (bilder kan krävas) kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningstid eller vart/hur du kan överlämna varan till till oss. Kunden har ansvar för transporten tillbaka, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick. Du som kund är ansvarig för att varan returneras väl emballerad, i original emballage. Retur av vara ska ske på det sätt vi kommit överens med dig. Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under transport. Vid returer är det kundens ansvar att produkten kan hämtas upp utan komplikationer, samt att kunden är närvarande och behjälplig. Observera att chauffören inte bär, man måste bära själv.

Vi betalar tillbaka det belopp du betalat för din vara så fort vi konstaterat att din retur är i huvudsakligen oförändrat skick, dock senast inom 30 dagar från det datum vi mottagit din retur.

Vi förbehåller oss rätten att neka en retur eller ej återbetala hela beloppet till följd av extra kostnader, skador eller förändrat skick på produkten. Summa som kan dras av motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Excluzive kommer återbetalar genom överföring till bankkonto så bankuppgifter kommer efterfrågas.

Hur barnvagnar skall skickas i retur:

1.  Barnvagnen måste rengöras innan den skickas till oss. Det vill säga ingen lera eller liknande smuts.

2.  Barnvagnen måste packas i kartong som har dessa MAX mått:

·     Max höjd :  60 cm

·     Max bredd: 80 cm

·     Max längd: 200 cm

·     Max vikt: 50 kg

3.  Om paketet inte håller måtten som beskrivs här ovan, kommer vår leverantör få böter från speditör bolaget. Av just den anledningen blir vi tvungna att ta ut denna kostnad från er som kund. Kostnaden ligger på minimum 650 kr.
Om ni inte godtar att betala dessa böter kommer vi inte kunna att återlämna er produkt innan bötessumman är betald.

4.  Var goda och svara i telefon samt e-post och SMS, detta kommer underlätta för speditören att hämta/lämna er reklamation.

Undantag av ångerrätt

Vi har ingen ångerrätt eller öppet köp på Sängar, soffor, soffbord, fåtöljer och dylika produkter som tillverkas efter beställning enligt kunders önskemål efter storlek, material och färg!!!

Nedanstående villkor gäller ENDAST för produkter såsom Sängar, soffor, soffbord, fåtöljer och dylika produkter som tillverkas efter beställning.

Excluzive bygger, producerar samt levererar endast möbler efter att avtal med er som kund har ingåtts. I samband med detta avtal informerar vi klart och tydligt att ni som kund inte har ångerrätt, att inget öppet köp tillämpas samt att ni som kund inte har bytesrätt.

Vid köp via hemsidan och ingått avtal godkänner/samtycker ni som kund till följande:

1) Vid köp via hemsidan www.excluzive.se godkänner jag som kund att undantag från ångerrätten in enlighet med lag 2005:59 / 11 § tillämpas

2) Som kund har jag blivit informerat klart och tydligt att ingen ångerrätt, att inget öppet köp tillämpas samt att jag inte har bytesrätt.

3) Jag som kund godtar gällande köpvillkor och undantag som tillämpas angående ångerrätt samt avsäger mig rätten att framföra krav gällande ångerrätt, öppet köp och bytesrätt.

4) Specialtillverkade produkter inkluderar färdiga designförslag och val av mått från standardstorlek

5) Om du inte tar emot din produkt kommer vi att fakturera dig 1000 kr + 50% av beställningens totala värde för returfrakt samt administrationsavgifter. Detta gäller beställningar som gjordes via showroom och på hemsidan.

Reklamationer

Reklamationer

Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt på alla våra varor enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker ENDAST fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss.
Reklamationsrätten gäller ej fel som uppkommit pga. av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normalt slitage.
Reklamationen måste göras skriftligt inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. 2 veckor är en skälig tid.
Innan du kontaktar kundservice på mail på kundservice@excluzive.se kan du förbereda dig genom att:

Viktigt att du skickar exakt dess bilder så ärendet till tillverkaren blir fullständigt:

– Vi behöver bild på ditt kvitto där det står ditt ordernummer.

– Vi behöver bild på hela möbeln så vi kan se den helt och där du pekar var skadan sitter.

– Vi behöver 1-2 bilder som visar skadorna på nära håll.

Utan dessa bilder kan vi inte skicka reklamationen vidare till tillverkaren så det är viktigt att du skickar med allting i samma mail.

Excluzive står för returfrakten för godkända reklamationer. Bor du utanför vår normala leveransområde (om du betalar för fraktkostnad vid leverans eller hämtar produkten själv på vårt lager), så måste du själv ombesörja att den felaktiga produkten kommer oss tillhanda i Stockholm eller Malmö.

När Excluzive fått tillbaka reklamerad vara och konstaterat att reklamationen är giltig kommer Excluzive att kompensera dig genom att:

  • I första hand åtgärda felet.
  • I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara.
  • I tredje hand ge dig en skälig ersättning i form av presentkort.

Excluzive strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att reklamationen mottagits, men det kan ta längre tid beroende på vilken produkt som reklamerats och tillverkarens handlingstid.

Reklamationer

Vid godkänd reklamation levererar Excluzive återigen endast fram till tomtgräns / utanför port. Kund måste således själv bära ner produkten som skall bytas ut samt bära in den nya produkten då vi inte bär upp/ner produkter vid leverans.
Om fler skador än det som godkänns från Excluzive påträffas har vi då rätten att neka reklamationen. Var således försiktiga när ni bär ner produkten.
Excluzive förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Excluzive riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (se www.arn.se). Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se. Vid eventuell tvist följer Excluzive beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

1 års Garanti:

Vi har 1 års garanti på alla vår produkter. Garanti för varor täcker ENDAST ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende såsom ombyggnation uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens kvitto gäller som garantibevis så det är viktigt att behålla det.

Barnvagnar:

Garantin omfattar inte rörliga delar såsom bromsar och hjul relaterade frågor såsom punktering, lufttryck mm. OBS! Lufttrycket i däcken skall inte överstiga 2.0 BAR.

Dina rättigheter:

Du har rätt att få veta vilka personuppgifter från dig vi använder, genom ett så kallat registerutdrag. Om du har ett konto kan du när som helst logga in på Mina Sidor för att se vissa uppgifter som vi har om dig, t.ex. kontaktuppgifter, dina intjänade bonuspoäng, dina personliga erbjudanden och annat. Om du inte registrerat dig som medlem, eller vill ha ett komplett registerutdrag, kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig.

Vi vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade, och du har även rätt att få felaktiga uppgifter om dig rättade. Om de uppgifter du lämnat till oss förändras, t.ex. om du ändrar din e-postadress, namn eller dina betalningsuppgifter, eller om du vill säga upp ditt konto, är det bara att höra av dig till vår kundtjänst. Vid de tillfällena då vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, ta tillbaka ditt samtycke kring behandlingen. Du har också rätt att motsätta dig viss behandling, exempelvis för ändamål som rör direktmarknadsföring och nyhetsbrevs utskick. Under vissa omständigheter har du även rätt att få dina personuppgifter raderade eller blockerade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara eller på annat sätt hantera uppgifterna, eller om uppgifterna behövs för att kunna uppfylla ett avtal med dig.

Allmänt

Allmänt

Följande allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.excluzive.se. Ett avtal ingås mellan kund och La Vida Casa AB, org. nr. 559120-5132, Box 4052, 169 04 Solna, som äger www.excluzive.se.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Excluzive.se och dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Excluzive.se.

Beroende på vilken typ av bildskärm du har kan våra bilder avvika något från produkternas verkliga nyans. Hur färgen i bilderna återges kan bero på vilken inställning din bildskärm har. Vi reserverar oss också för eventuella ”tryckfel” i produktinformationen.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp genomförs först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

För att kunna beställa på webbplatsen måste kunden ha fyllt 18 år. Excluzive.se accepterar enligt svensk lag inte kreditköp till personer under 18 år.

På Excluzive.se används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.

Varje vara anges inklusive moms i Svenska kronor. I kundvagnen ser man det totala priset inklusive alla avgifter så som moms, frakt och betalningar

Sekretess, säkerhet & personuppgifter

I samband med din beställning godkänner du att Excluzive.se lagrar och använder dina uppgifter. Det gör vi för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Excluzive.se kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du på begäran, en gång per år, rätt att få del av den information vi har registrerat om dig. Vi förbehåller oss rätten att använda dina e-post för att skicka marknadsföring och nyhetsbrev

BETALNING

Betalning

1. Betalning:

Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan. Betalningsmetoden tillhandahålls av Svea Webpay.

2. Kortbetalning:

I samarbete med Svea Webpay erbjuder vi kortbetalning som accepteras av Visa och MasterCard. Debitering av ditt betalkort sker direkt.

3. Faktura & delbetalning:

I samarbete med Svea Webpay erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. Beslut huruvida din ansökan godtas tas av SVEA.

4. Konto:

I samarbete med Svea Webpay erbjuder vi betalning genom kontokredit.
Svea Webpay Checkout villkor: klicka här

Leverans

Leveransvillkor

Orderbekräftelse:

När du har gjort din beställning och godkänt den skickar vi en orderbekräftelse via mail till dig.

Leveransbekräftelse/Avisering:

Vi kontaktar dig så fort din order har anlänt till vårt lager. Du får ett SMS från logistikavdelningen med all info om din leverans eller upphämtning på lagret beroende på vad du har valt.

Beroende på vilket leveranssätt du valt får du avisering via email, SMS eller telefon.

Fraktkostnader:

  • • Fri frakt på alla barnvagnar och babyskydd i hela Sverige.
  • För alla andra varor beräknas leverans kostnaden i kassan. Beroende på var du bor finns det zoner vi inte levererar till och då kan du endast välja att hämta upp själv på vårt lager i Malmö eller Stockholm.

Leveranstid:

Vår normala leveranstid är 1-2 veckor för produkter som finns på lagret och 4-8 veckor för beställningsvaror. Där finns avvikelser – Kolla därför den exakta leveranstiden på dina produkter när du beställer. Trots att vi strävar efter att leverera inom angiven leveranstid kan det ibland ta lite längre tid till följd av högsäsong så som Jul, Nyår, Påsk och sommar, tillfälliga ordertoppar eller oväntade händelser som en pandemi. Vi har då rätt att frångå från vårt avtal om leveranstid. Vi kontaktar dig så fort din beställning har kommit till lagret.

Leveranssätt:

  • • Hemleverans sker normalt varje dag mellan kl 10.00 – 21.00 endast till närmaste port, grind eller garageuppfart. Det är viktigt att du har bärhjälp, ni bör vara minst 2 personer vid leverans då vår chaufför inte kan bära.
  • • PostNord: För barnvagnar har vi valt PostNord som distributör på grund av deras många och spridda utlämningsställen, deras snabba och trygga leveranser samt smidiga leveranser. Detta för att vi ska kunna vara så tillgängliga som möjligt för er kunder runt om i landet. Om man inte är hemma när (stort) paket levereras får man en avi i brevlådan, sms eller mail.
  • • Upphämtning på vårt lager i Malmö eller Stockholm.
  • Viktigt att förbereda inför din leverans:

  • • Säkerställ att du kan ta emot leveransen när den anländer.
  • • Säkerställ att din leverans går att bära in utan risk för att skada varor, person eller egendom.
  • • Var säker på att allt går igenom dörrar, får plats i hiss och dylikt.

Fellevererad eller saknad vara:

Om du saknar en vara eller har fått fel vara levererad ska du anmäla det till vår kundtjänst via mail inom 5 dagar från den dagen du mottagit ditt paket. Meddela vilken vara som saknas eller vad som har blivit fel levererat till vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Transportskador:

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående skriftligt till vår kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskador till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas skriftligt snarast till vår kundtjänst. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

Transportansvar:

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Ej utlöst order:

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på upp till 1500 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan. Utlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Hämta själv:

Man kan välja att hämta ut själv på vårt lager i Malmö eller Stockholm. Ni får då SMS med all information med dag, tid och villkor för upphämtning.

Lagring av varor:

Om du inte har möjlighet att ta emot din leverans vid utsatt leveransdatum kan Excluzive lagra dina varor utan extra kostnad under maximalt 7 arbetsdagar efter vi har meddelat dig att din vara har kommit till lagret. Önskar du ytterligare lagring tillkommer en kostnad på 300 kr per dag efter den sjunde lagringsdagen.

Leverans i samband med köp av fler än en produkt:

När du som kund beställt mer än en vara har Excluzive rätt att leverera de produkter som först anländer till oss. Kunden har inte rätt att förvara produkterna hos Excluzive till dess att alla varorna anlänt. Kunden debiteras endast för dennes ursprungliga fraktkostnad oavsett under hur många omgångar varan levereras.

Är du under 18 år?:

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa hos oss!

Ångerrätt

Ångerrätt

Ångerrätt/Öppet köp:

Nedanstående villkor gäller ENDAST för produkter såsom Garderober, Matbord & Stolar, Hänggungor och Barnvagnar som kan tillgodoses via försäljning direkt i butik, dvs produkter som inte speciellt tillverkas på beställning av kunder.
En vara kan returneras upp till 14 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett, hel och ren och väl förpackad i original emballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Din ångerrätt gäller dock inte hygienvaror, outlet varor eller speciellt beställda varor som tillverkats efter ditt särskilda önskemål eller har fått ett tydlig personlig prägel. I samband med en sådan specifik beställning får du tydlig information om detta.
Vid ångrat köp, kontaktar du kundtjänst via mail: kundservice@excluzive.se
Ange alltid ditt namn och ordernummer.

Retur:

När du som kund har inkommit med anmälan om retur och den är godkänd (bilder kan krävas) kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningstid eller vart/hur du kan överlämna varan till till oss. Kunden har ansvar för transporten tillbaka, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick. Du som kund är ansvarig för att varan returneras väl emballerad, i original emballage. Retur av vara ska ske på det sätt vi kommit överens med dig. Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under transport. Vid returer är det kundens ansvar att produkten kan hämtas upp utan komplikationer, samt att kunden är närvarande och behjälplig. Observera att chauffören inte bär, man måste bära själv.

Vi betalar tillbaka det belopp du betalat för din vara så fort vi konstaterat att din retur är i huvudsakligen oförändrat skick, dock senast inom 30 dagar från det datum vi mottagit din retur.

Vi förbehåller oss rätten att neka en retur eller ej återbetala hela beloppet till följd av extra kostnader, skador eller förändrat skick på produkten. Summa som kan dras av motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Excluzive kommer återbetalar genom överföring till bankkonto så bankuppgifter kommer efterfrågas.

Hur barnvagnar skall skickas i retur:

1.  Barnvagnen måste rengöras innan den skickas till oss. Det vill säga ingen lera eller liknande smuts.

2.  Barnvagnen måste packas i kartong som har dessa MAX mått:

·     Max höjd :  60 cm

·     Max bredd: 80 cm

·     Max längd: 200 cm

·     Max vikt: 50 kg

3.  Om paketet inte håller måtten som beskrivs här ovan, kommer vår leverantör få böter från speditör bolaget. Av just den anledningen blir vi tvungna att ta ut denna kostnad från er som kund. Kostnaden ligger på minimum 650 kr.
Om ni inte godtar att betala dessa böter kommer vi inte kunna att återlämna er produkt innan bötessumman är betald.

4.  Var goda och svara i telefon samt e-post och SMS, detta kommer underlätta för speditören att hämta/lämna er reklamation.

Undantag av ångerrätt

Vi har ingen ångerrätt eller öppet köp på Sängar, soffor, soffbord, fåtöljer och dylika produkter som tillverkas efter beställning enligt kunders önskemål efter storlek, material och färg!!!

Nedanstående villkor gäller ENDAST för produkter såsom Sängar, soffor, soffbord, fåtöljer och dylika produkter som tillverkas efter beställning.

Excluzive bygger, producerar samt levererar endast möbler efter att avtal med er som kund har ingåtts. I samband med detta avtal informerar vi klart och tydligt att ni som kund inte har ångerrätt, att inget öppet köp tillämpas samt att ni som kund inte har bytesrätt.

Vid köp via hemsidan och ingått avtal godkänner/samtycker ni som kund till följande:

1) Vid köp via hemsidan www.excluzive.se godkänner jag som kund att undantag från ångerrätten in enlighet med lag 2005:59 / 11 § tillämpas

2) Som kund har jag blivit informerat klart och tydligt att ingen ångerrätt, att inget öppet köp tillämpas samt att jag inte har bytesrätt.

3) Jag som kund godtar gällande köpvillkor och undantag som tillämpas angående ångerrätt samt avsäger mig rätten att framföra krav gällande ångerrätt, öppet köp och bytesrätt.

4) Specialtillverkade produkter inkluderar färdiga designförslag och val av mått från standardstorlek

5) Om du inte tar emot din produkt kommer vi att fakturera dig 1000 kr + 50% av beställningens totala värde för returfrakt samt administrationsavgifter. Detta gäller beställningar som gjordes via showroom och på hemsidan.

Reklamationer

Reklamationer

Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt på alla våra varor enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker ENDAST fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss.
Reklamationsrätten gäller ej fel som uppkommit pga. av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normalt slitage.
Reklamationen måste göras skriftligt inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. 2 veckor är en skälig tid.
Innan du kontaktar kundservice på mail på kundservice@excluzive.se kan du förbereda dig genom att:

Viktigt att du skickar exakt dess bilder så ärendet till tillverkaren blir fullständigt:

– Vi behöver bild på ditt kvitto där det står ditt ordernummer.

– Vi behöver bild på hela möbeln så vi kan se den helt och där du pekar var skadan sitter.

– Vi behöver 1-2 bilder som visar skadorna på nära håll.

Utan dessa bilder kan vi inte skicka reklamationen vidare till tillverkaren så det är viktigt att du skickar med allting i samma mail.

Excluzive står för returfrakten för godkända reklamationer. Bor du utanför vår normala leveransområde (om du betalar för fraktkostnad vid leverans eller hämtar produkten själv på vårt lager), så måste du själv ombesörja att den felaktiga produkten kommer oss tillhanda i Stockholm eller Malmö.

När Excluzive fått tillbaka reklamerad vara och konstaterat att reklamationen är giltig kommer Excluzive att kompensera dig genom att:

  • I första hand åtgärda felet.
  • I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara.
  • I tredje hand ge dig en skälig ersättning i form av presentkort.

Excluzive strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att reklamationen mottagits, men det kan ta längre tid beroende på vilken produkt som reklamerats och tillverkarens handlingstid.

Reklamationer

Vid godkänd reklamation levererar Excluzive återigen endast fram till tomtgräns / utanför port. Kund måste således själv bära ner produkten som skall bytas ut samt bära in den nya produkten då vi inte bär upp/ner produkter vid leverans.
Om fler skador än det som godkänns från Excluzive påträffas har vi då rätten att neka reklamationen. Var således försiktiga när ni bär ner produkten.
Excluzive förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Excluzive riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (se www.arn.se). Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se. Vid eventuell tvist följer Excluzive beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

1 års Garanti:

Vi har 1 års garanti på alla vår produkter. Garanti för varor täcker ENDAST ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende såsom ombyggnation uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens kvitto gäller som garantibevis så det är viktigt att behålla det.

Barnvagnar:

Garantin omfattar inte rörliga delar såsom bromsar och hjul relaterade frågor såsom punktering, lufttryck mm. OBS! Lufttrycket i däcken skall inte överstiga 2.0 BAR.

Dina rättigheter:

Du har rätt att få veta vilka personuppgifter från dig vi använder, genom ett så kallat registerutdrag. Om du har ett konto kan du när som helst logga in på Mina Sidor för att se vissa uppgifter som vi har om dig, t.ex. kontaktuppgifter, dina intjänade bonuspoäng, dina personliga erbjudanden och annat. Om du inte registrerat dig som medlem, eller vill ha ett komplett registerutdrag, kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig.

Vi vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade, och du har även rätt att få felaktiga uppgifter om dig rättade. Om de uppgifter du lämnat till oss förändras, t.ex. om du ändrar din e-postadress, namn eller dina betalningsuppgifter, eller om du vill säga upp ditt konto, är det bara att höra av dig till vår kundtjänst. Vid de tillfällena då vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att, när som helst, ta tillbaka ditt samtycke kring behandlingen. Du har också rätt att motsätta dig viss behandling, exempelvis för ändamål som rör direktmarknadsföring och nyhetsbrevs utskick. Under vissa omständigheter har du även rätt att få dina personuppgifter raderade eller blockerade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara eller på annat sätt hantera uppgifterna, eller om uppgifterna behövs för att kunna uppfylla ett avtal med dig.